At få besøg af en faglig ekspert kan være med til at åbne elevernes øjne for lokallivets udfordringer og give dem inspiration til at tænke skævt og innovativt. Derfor deltager GEV i Vestre Skoles innovationsforløb, så eleverne, blandt andet, kan lære mere om fjernvarmens muligheder i fremtiden.
Tidligt torsdag morgen er der en summen af forventningsfulde elever på gangen. Inde i aulaen kommer 9. klasse eleverne lige så stille ind og sætter sig på stolene og kigger spændt på dagens gæstetaler. I dag er Martin Østergaard på besøg fra GEV. Martin arbejder som udviklingschef på projektet Kraftcentrum Grindsted, og det er det, han skal fortælle om i dag.
Hvad er Grindsted kendt for? står der på Martins præsentation.
-IFF, nævner en af eleverne.
-Forureningen, er der en anden, der tilføjer.
Og det er et typisk svar, der går igen, når Martin stille spørgsmålet til lokale unge. Hvilket betyder, at det er noget, der fylder i de unges bevidsthed.
Derfor var Martin heller ikke i tvivl om, at han gerne ville komme og fortælle om, hvordan GEV arbejder med innovation, som er temaet for 9. klassernes projektforløb.
-Det er vigtigt at komme ud og fortælle om de gode tiltag, vi foretager os. Fordi en god ide er først en god ide den dag, den har lokal opbakning og bliver ført ud i livet. Udover forhåbentligt at sætte en masse tanker og ideer i gang hos de lyttende, så de kan blive stolte af deres lokalområde, så hjælper det også GEV til at blive skarpere på vores projektideer, fortæller Martin om sit oplæg for eleverne.
Tættere på den lokale verden
At de unge kan bruge oplægget til noget, er Anders Paulin, som har 9. klasserne til samfundsfag og historie, heller ikke i tvivl om:
-Vores erfaring, fra sidste år, viser, at eleverne synes, det er mere relevant og spændende at arbejde med projektet, når der kommer nogen udefra. Det giver en autenticitet, og eleverne får mulighed for at stille opklarende spørgsmål til de erhvervsfolk, der står med konkrete udfordringer i hænderne til dagligt, fortæller han.
Undervisningsforløbet er en del af Billund Kommunes Playful Learning koncept, hvor folkeskolerne skal inddrage samarbejdspartnere fra omverden, så eleverne kommer tæt på det praksisnære. Forløbet handler om innovation, og eleverne har haft undervisning om energi, solceller og vindmøller. Temaet for forløbet er, hvordan vi skaber fremtiden, og hvordan vi får det til at ske.
Innovationsprojektet er bygget op som DR-programmet Løvens Hule, hvor eleverne til slut i forløbet skal præsentere deres projekter for forskellige dommere. Og hér vil Martin Østergaard være en af dem, som skal bedømme elevernes projekter.
Unge bidrager med nye vinkler
Det giver rigtig god mening for GEV at komme ud og fortælle om relevante projekter, der arbejdes på. Kraftcentrum Grindsted er et projekt, der handler om at få renset forureningen op via elektrolyse og få brugt restvarmen til at forsyne GEVs forbrugere med fjernvarme. Det er et langstrakt projekt, der er i sin spæde opstartsfase. Og det kræver lokal involvering og at turde at afprøve nye græsgange. Noget som de unge er rigtig gode til.
-Vi får simpelthen trykprøvet ideerne, om de er så gode, som vi selv bilder os ind, fortæller Martin. -Kan vi svare på deres spørgsmål, eller er der en vinkel, vi har overset, som bør overvejes i udviklingsforløbet? Det er okay, at vi ikke har svaret på alle spørgsmål, når vi bevæger os ud i nyt farvand.
Og Martin har dog også en klar agenda for, hvad han håber, at eleverne vil tage med fra dagen:
-Jeg håber i den grad, at særligt elever bliver inspireret til at turde og til at tænke skævt og ud af boksen. Selvom verden ikke er simpel, og de udfordringer vi står overfor, til tider kan virke overskuelige, så skal vi se dem i øjnene og dele dem op i bidder, så vi sammen kan skabe en bedre fremtid, afslutter han.
Der er mulighed for at få en rundvisning på Flisværket, afprøve Escape Room om den grønne fjernvarmeforsyning eller besøge vandværket.
Ønsker du mere information om vores skoletilbud, kan du kontakte:
© copyright GEV 2024.